Achtergrond

    Achtergrondkaartlagen
    Algemeen
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De BRT Achtergrondkaart is afgeleid uit TOP10NL uit de Basisregistratie Topografie (BRT) met de straatnamen uit de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). De BRT-A bestaat in vier thema's: standaard, grijs, pastel en water.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De BRT Achtergrondkaart is afgeleid uit TOP10NL uit de Basisregistratie Topografie (BRT) met de straatnamen uit de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). De BRT-A bestaat in vier thema's: standaard, grijs, pastel en water.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Zichtbaarheid
    Alleen beschikbaar bij grote zoomniveaus. Zoom in om de laag te laten verschijnen.
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is dé gedetailleerde grootschalige basiskaart (digitale kaart) van heel Nederland. Op éénduidige wijze wordt de ligging van alle fysieke objecten geregistreerd zoals:
    • gebouwen
    • wegen
    • water
    • spoorlijnen
    • (landbouw)terreinen
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    OpenStreetMap
    Toelichting
    OpenStreetMap, kortweg OSM, is een project met als doel om vrij beschikbare en vrij bewerkbare landkaarten te maken. Sinds 5 jaar wordt wereldwijd informatie over straten, rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen in een vrij toegankelijke database. Op basis van deze informatie worden toepassingen gebouwd, zoals kaartmateriaal en routeplanners. Iedereen kan er aan meewerken, het invoeren en aanpassen van de informatie steunt volledig op vrijwilligers.
    Licentie
    CC BY-SA 2.0
    Copyright
    OpenStreetMap is open data(OpenStreetMap Foundation (OSMF))
    Website
    OpenStreetMap.org
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De orthofotomozaïeken zijn een samenstelling van afzonderlijke orthofoto's, in principe van de centrale gedeelten van iedere orthofoto. Daardoor is de omvalling in de mozaïeken zo klein mogelijk gehouden. De orthofotomozaïeken zijn landsdekkend.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Esri Nederland, Community Map Contributors
    Toelichting
    De Donkergrijze Canvas basiskaart vestigt de aandacht op uw thematische content door middel van een neutrale achtergrond. Vector tiles kunnen sneller worden aangemaakt, nemen minder opslagruimte in en de opmaak kan achteraf aangepast worden.
    Licentie
    Klik hier om te openen
    Copyright
    --
    Website
    ESRI
    ProRail
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    ProRail
    Toelichting
    Spoorbeheerder ProRail heeft vanaf 2014 zeer scherpe luchtfoto's van het Nederlandse spoorwegnetwerk laten maken. De luchtfoto's voor de jaren 2014, 2015 en 2016 zijn gemaakt vanuit een vliegtuig en hebben een resolutie van 5 centimeter. In 2017 en 2018 heeft ProRail luchtopnamen laten maken vanuit een helikopter. En omdat deze helikopter op een hoogte van gemiddeld 190 meter vloog, zijn deze beelden nog scherper dan de opnamen uit 2014/16. Een deel van deze luchtfoto's vanuit de helikopter - gevlogen in het najaar van 2017 - zijn al beschikbaar. De opnamen die in het voorjaar en de zomer van 2018 zijn gemaakt moeten nog uitgewerkt worden. Deze zullen later beschikbaar komen.
    Licentie
    --
    Copyright
    --
    Website
    ProRail
    AHN
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Meer
    Transparantie
    Legenda

    Kaartlagen

    • EU GELUIDKARTERING GOOISE MEREN
      • Geluidbelasting 2021 (CNOSSOS)
        Meer
        Transparantie
        Bron en periode
        Legenda
        Legenda toev.
        Meer
        Transparantie
        Bron en periode
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
      • Geluidbelasting 2011 en 2016 (SRM2)
        Meer
        Transparantie
        Bron en periode
        Legenda
        Legenda toev.
        Meer
        Transparantie
        Bron en periode
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda

    Zoeken

    Informatie over object(en)

    Mijn geluidmodellen

    Toolbar

    Tools
    Formaat
    Resolutie
    Toelichting
    Met behulp van deze tool kunt u het kaartbeeld opslaan als PDF-bestand. Tijdens het opslaan kan de kaart enigszins vervormen. Deze tool werkt op dit moment niet wanneer u een van deze achtergrondkaartlagen aan heeft staan:

    • ESRI Donkergrijs
    • Luchtfoto's ProRail
    Gebruik onderstaande knop om het kaartbeeld op te slaan als PDF-bestand.
     
     
     
    Type
    Toelichting
    Met de meetlat kunt u afstanden en oppervlakten op de kaart meten. De tool wordt geactiveerd door op de knop 'Meetlat' te klikken. M.b.v. de optie 'Type' kunt u kiezen op u de lengte van een lijn of de oppervlakte van een vlak wilt meten. De cursor op de kaart krijgt een extra cirkel. Als u op de kaart klikt, dan zet u het eerste punt. Met volgende muisklikken kunt u volgende punten van de lijn danwel het vlak tekenen. U beeindigt het tekenen via een dubbelklik op de kaart. Naast de cursor verschijnt nu de lengte/oppervlakte. Via de knop deactiveert u de meettool weer.
    Groep
    Laag toevoegen

    Links

    Rechts

    Toelichting
    Met de slider tool kunt u met behulp van de slider de zichtbaarheid van een actieve laag aanpassen. Zo kunt op een interactieve manier meerdere lagen met elkaar vergelijken. U kunt met behulp van de pijltjes een laag links of rechts van de slider plaatsen.
    Toelichting
    Via deze tool kunt u gemakkelijk ruimtelijke plannen bekijken. Klik simpelweg op de kaart en er opent een nieuw tabblad waarin u op regels-op-de-kaart voor de geklikte locatie de plannen kunt inzien.
    Toelichting
    Via deze tool kunt u in één klik een locatie via Google street view bekijken. Klik op een straat en er opent een nieuw tabblad waarin u op google maps de geklikte locatie vanaf de weg kunt bekijken.

    Over deze website

    EU Geluidkartering
    Versie 5.0.0

    Over deze website
    De website en software Geluidregister++ is een product van dBvision. Geluidregister++ biedt eenvoudig en snel inzicht in geluidgegevens. Op verzoek van ProRail en op initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dBvision een deel van Geluidregister++ publiek toegankelijk gemaakt. Dat kunnen landsdekkende en openbare gegevens zijn maar ook specifieke gegevens bij geluidprojecten die wij uitvoeren voor diverse organisaties. De viewer bevat voor een aantal geluidprojecten ook een rekenblad voor een indicatieve berekening van de geluidbelasting van zowel het spoor als de rijksweg.

    Contact
    Voor vragen of opmerkingen over de software Geluidregister++ kunt u contact met dBvision opnemen via info@geluidregister.nl.

    Cookies
    Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.

    Disclaimer t.a.v. de software
    De software waarvoor dBvision aan gebruiker een gebruiksrecht heeft verleend en/of dat aan gebruiker ter beschikking is gesteld, blijft te allen tijde eigendom van dBvision. Onder eigendom wordt mede begrepen auteursrechten, octrooirechten, andere intellectuele en/of industriële eigendomsrechten en/of aanverwante rechten. Het is gebruiker niet toegestaan de programmatuur te kopiëren, te verkopen, te verhuren, uit te lenen, te vervreemden en/of om niet of tegen betaling aan derden ter beschikking te stellen.

    dBvision aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade voortvloeiende uit of verband houdende met het gebrek en/of toepassing van de software.



    Copyright © dBvision
    Informatie
       
     
    EU Geluidkartering
    Versie 5.0.0
     
    Ingelogd Burger van de gemeente Gooise Meren
    1562
    Berichten Zoals u kunt zien is Geluidregister++ volledig vernieuwd. Gebruik de knop 'Wat is nieuw' hiernaast voor een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en nieuwe functionaliteit.
    Cookies
    Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.

    Via Google Analytics worden op deze website (geanonimiseerd) gegevens over het bezoekgedrag verzameld. Wij gebruiken deze informatie om beslissingen te nemen over de inrichting en verbetering van onze website. Om zorgvuldige verwerking mogelijk te maken hebben we een bewerkersovereenkomst met Google gesloten, het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd, en alle mogelijkheden die Google aanbiedt om 'gegevens met Google te delen' uitgezet.
    PDF wordt aangemaakt ...
    Toelichting Achtergrond kaartlagen algemeen

    U kunt kiezen uit diverse achtergrond kaartlagen. Momenteel zijn de volgende lagen beschikbaar:

    • De kaart van OpenTopo
    • De BRT achtergrond kaart
    • De BRT achtergrond kaart in grijstinten
    • De BGT standaardvisualisatie (op hoog zoomniveau)
    • OpenStreetMap
    • Luchtfoto's
    • Donkergrijze Canvas basiskaart van ESRI

    Klik op 'Meer' van een achtergrondkaartlaag voor aanvullende informatie.

    Het aanbod van achtergrond kaartlagen zal in de loop van de tijd worden uitgebreid/aangepast.

    Toelichting ProRail kaartlagen

    Herkomst
    ProRail AssetManagement InfraDataCenter (infrainformatie@prorail.nl)

    Algemeen
    Intern ProRail is visualisatie van data middels RailMaps gewaarborgd. Een deel van de mapservices uit RailMaps wordt extern ontsloten zoals deze aangeboden mapservice. Dit heeft als voordeel dat externe gebruikers zonder RailMaps dezelfde informatie getoond krijgen als gebruikes van RailMaps. Het gaat hier om een beperkt deel van de data in beheer bij ProRail. Overige datasets kan of mag ProRail om diverse redenen niet extern beschikbaar stellen.

    ProRail levert deze services as-is. Dat wil zeggen, er wordt geen garantie gegeven op het bestaan ervan, op naamgeving, inhoud, visualisatie, actualiteit en ondersteuning. ProRail geeft geen garantie op het (juist) weergeven van de data in welke viewer dan ook. Voor vragen en opmerkingen kunt u mailen naar geo.cartografie@prorail.nl.

    Deze mapservice kunt u gebruiken als ondergrond of verder ingezoomd als detail overzicht voor de locatie van objecten. De datasets worden jaarlijks geüpdatet.

    Copyright
    Deze mapservice mag met bronvermelding vrijelijk gebruikt worden. Er zijn geen gebruiksrestricties.

    Toelichting AHN kaartlagen
    Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN)

    Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is de digitale hoogtekaart voor heel Nederland. Het bevat gedetailleerde en precieze hoogtegegevens met gemiddeld tien hoogtemetingen per vierkante meter. AHN is een samenwerking van de provincies, Rijksoverheid en de waterschappen.

    De hoogte wordt gemeten met laseraltimetrie: een techniek waarbij een vliegtuig met een laserstraal het aardoppervlak aftast. De meting van de looptijd van de laserreflectie en van de stand en positie van het vliegtuig geven samen een heel nauwkeurig resultaat.

    De AHN datasets zijn beschikbaar als Open Data en verwijzen naar het meest actuele AHN bestand.

    Toelichting Contouren EU Kartering

    Inhoud

    • Uitleg menuknoppen
    • Het gebruik van de kaart
    • Waarom zijn deze geluidbelastingkaarten opgesteld?
    • Kaartlaag ‘Contouren’
    • Kaartlaag ‘Panden’
    • Hoe is de geluidbelasting bepaald?
    • Hoe is de totale geluidbelasting bepaald?
    • Geluidbelastingkaarten vergelijken
    • Disclaimer

    Uitleg menuknoppen

    Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt)
    Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN
    Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen
    Zoeken: zoek op plaats, straat en adres
    Tools: o.a. meten, kaart exporteren
    Informatie over object(en): voor een aantal kaartlagen is van getoonde objecten meer informatie op te vragen. Deze informatie verschijnt wanneer op één of meerdere objecten in de kaart geklikt wordt
    Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten)
    Terug naar het zoomniveau dat bij het opstarten was geladen
    Informatie over deze website

    Het gebruik van de kaart

    Navigeren

    U kunt het kaartbeeld verschuiven door de linkermuisknop ingedrukt te houden en tegelijk de muis in de gewenste richting te verplaatsen. U kunt in- en uitzoomen met behulp van uw muiswiel. U kunt inzoomen op een specifieke locatie door tegelijk de SHIFT-knop en de linkermuisknop ingedrukt te houden en met uw muis in de kaart een rechthoek te trekken. U kunt ook inzoomen door een locatie (woonplaats, postcode of straat) in te voeren, wanneer u links van de kaart op het vergrootglas klikt.

    Lagen aan- en uitzetten
    Informatie opvragen

    Waarom zijn deze geluidbelastingkaarten opgesteld?

    Blootstelling aan geluid kan de gezondheid en/of de kwaliteit van leven beïnvloeden. Geluid veroorzaakt vooral hinder en slaapverstoring. Ook kan het via stressreacties leiden tot een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om de blootstelling aan omgevingslawaai regelmatig te inventariseren en haar inwoners hierover voor te lichten. Dit moet gebeuren op basis van de geluidbelastingkaarten.

    Kaartlaag ‘Contouren’

    Bij ‘Bron en periode’ kunt u kiezen welke geluidcontouren u wilt zien. Bij de keus voor 'Etmaal' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien. Geluidniveaus in de avond- (tussen 19 en 23 uur) en de nachtperiode (tussen 23 en 7 uur) worden doorgaans hinderlijker bevonden dan geluidniveaus in de dagperiode (tussen 7 en 19 uur). Daarom worden de geluidniveaus in de avond- en nachtperiode bij de berekening van de jaargemiddelde geluidbelasting verhoogd met een toeslag van respectievelijk 5 en 10 dB. Nadat de geluidniveaus per periode bekend zijn, worden deze (inclusief de toeslagen) energetisch gemiddeld. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen bij de bepaling van de geluidbelasting. Bij de keuze voor 'Nacht' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien die 's nachts (tussen 23.00 en 07.00 uur) optreedt. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.

    Kaartlaag ‘Panden’

    In plaats van geluidcontouren kunt u ook de bebouwing afbeelden. Woningen, appartementengebouwen, scholen, ziekenhuizen, ligplaatsen voor woonboten en standplaatsen voor woonwagens zijn dan ingekleurd op basis van de hoogst berekende geluidbelasting op de gevels. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.

    Hoe is de geluidbelasting bepaald?

    De geluidbelasting is berekend met behulp van een computermodel. In de berekeningen is rekening gehouden met heel veel omstandigheden die van invloed zijn op de geluidbelasting, zoals de hoeveelheid verkeer die op een weg rijdt, de eigenschappen van de bodem, de eventuele aanwezigheid van geluidschermen, enzovoort. Met de berekening wordt de situatie in de praktijk gesimuleerd. Vandaar dat de getoonde waarden van de geluidbelasting kunnen afwijken van werkelijke waarden. Verder geldt dat in de contouren ook de effecten van reflecties tegen de gevels verwerkt zijn. Als u de geluidbelasting van een gebouw opvraagt, krijgt u het invallende geluidniveau op de gevel te zien. Daardoor kan een gebouw op basis van de contouren een ogenschijnlijk hogere geluidbelasting ondervinden.

    Hoe is de totale geluidbelasting bepaald?

    Bij een gelijke geluidbelasting verschilt de hinderlijkheid per geluidbronsoort. Bij het bepalen van de totale geluidbelasting is per beoordelingslocatie rekening gehouden met de hinderlijkheid van de aanwezige geluiden. Dit niveau is bepaald volgens de methode die beschreven is in bijlage 1 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. In 2011 en 2016 is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van wegverkeergeluid dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar. In 2021 is eerst bepaald wat de dominante bron is. Vervolgens is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van die bron dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar.

    Geluidbelastingkaarten vergelijken

    De kaartlaag ‘Geluidbelasting 2011 en 2016’ is ook beschikbaar. De daarin gegeven geluidbelasting kan niet direct vergeleken worden met de geluidbelasting in de kaartlaag ‘Geluidbelasting 2021’. Dat komt doordat de rekenmethode verschillend is. De nieuwe kaarten zijn berekend met rekenmethode ‘CNOSSOS’ en de oude kaarten met rekenmethode SRM2. De wijziging van de rekenmethode is het gevolg van Europese wet- en regelging.

    Disclaimer

    Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De geluidbelasting is indicatief. De zoekresultaten op straat- en postcodeniveau zijn afkomstig van PDOK. Het is mogelijk dat uw straat of postcode niet wordt gevonden of onjuist wordt gelokaliseerd.

    Voor diverse gebouwen kan de geluidbelasting worden opgevraagd. Op basis van de verblijfsfunctie conform de Basisregistratie Adressen en Gebouwen is bepaald of een gebouw geluidgevoelig is. Alle gebouwen met een woon-, zorg- en/of onderwijsfunctie zijn als geluidgevoelig aangemerkt. Woonboten en woonwagens zijn ook als geluidgevoelige objecten beschouwd. Aan de aanduiding of een object geluidgevoelig is, kunnen voor bestemmingsplannen geen rechten ontleend worden.

     

    Toelichting Contouren EU Kartering

    Inhoud

    • Uitleg menuknoppen
    • Het gebruik van de kaart
    • Waarom zijn deze geluidbelastingkaarten opgesteld?
    • Kaartlaag ‘Contouren’
    • Kaartlaag ‘Panden’
    • Hoe is de geluidbelasting bepaald?
    • Hoe is de totale geluidbelasting bepaald?
    • Geluidbelastingkaarten vergelijken
    • Disclaimer

    Uitleg menuknoppen

    Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt)
    Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN
    Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen
    Zoeken: zoek op plaats, straat en adres
    Tools: o.a. meten, kaart exporteren
    Informatie over object(en): voor een aantal kaartlagen is van getoonde objecten meer informatie op te vragen. Deze informatie verschijnt wanneer op één of meerdere objecten in de kaart geklikt wordt
    Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten)
    Terug naar het zoomniveau dat bij het opstarten was geladen
    Informatie over deze website

    Het gebruik van de kaart

    Navigeren

    U kunt het kaartbeeld verschuiven door de linkermuisknop ingedrukt te houden en tegelijk de muis in de gewenste richting te verplaatsen. U kunt in- en uitzoomen met behulp van uw muiswiel. U kunt inzoomen op een specifieke locatie door tegelijk de SHIFT-knop en de linkermuisknop ingedrukt te houden en met uw muis in de kaart een rechthoek te trekken. U kunt ook inzoomen door een locatie (woonplaats, postcode of straat) in te voeren, wanneer u links van de kaart op het vergrootglas klikt.

    Lagen aan- en uitzetten
    Informatie opvragen

    Waarom zijn deze geluidbelastingkaarten opgesteld?

    Blootstelling aan geluid kan de gezondheid en/of de kwaliteit van leven beïnvloeden. Geluid veroorzaakt vooral hinder en slaapverstoring. Ook kan het via stressreacties leiden tot een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Op grond van de Wet milieubeheer is de gemeente verplicht om de blootstelling aan omgevingslawaai regelmatig te inventariseren en haar inwoners hierover voor te lichten. Dit moet gebeuren op basis van de geluidbelastingkaarten.

    Kaartlaag ‘Contouren’

    Bij ‘Bron en periode’ kunt u kiezen welke geluidcontouren u wilt zien. Bij de keus voor 'Etmaal' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien. Geluidniveaus in de avond- (tussen 19 en 23 uur) en de nachtperiode (tussen 23 en 7 uur) worden doorgaans hinderlijker bevonden dan geluidniveaus in de dagperiode (tussen 7 en 19 uur). Daarom worden de geluidniveaus in de avond- en nachtperiode bij de berekening van de jaargemiddelde geluidbelasting verhoogd met een toeslag van respectievelijk 5 en 10 dB. Nadat de geluidniveaus per periode bekend zijn, worden deze (inclusief de toeslagen) energetisch gemiddeld. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen bij de bepaling van de geluidbelasting. Bij de keuze voor 'Nacht' krijgt u de jaargemiddelde geluidbelasting te zien die 's nachts (tussen 23.00 en 07.00 uur) optreedt. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.

    Kaartlaag ‘Panden’

    In plaats van geluidcontouren kunt u ook de bebouwing afbeelden. Woningen, appartementengebouwen, scholen, ziekenhuizen, ligplaatsen voor woonboten en standplaatsen voor woonwagens zijn dan ingekleurd op basis van de hoogst berekende geluidbelasting op de gevels. De geluidbelasting geldt op 4 meter hoogte boven het maaiveld.

    Hoe is de geluidbelasting bepaald?

    De geluidbelasting is berekend met behulp van een computermodel. In de berekeningen is rekening gehouden met heel veel omstandigheden die van invloed zijn op de geluidbelasting, zoals de hoeveelheid verkeer die op een weg rijdt, de eigenschappen van de bodem, de eventuele aanwezigheid van geluidschermen, enzovoort. Met de berekening wordt de situatie in de praktijk gesimuleerd. Vandaar dat de getoonde waarden van de geluidbelasting kunnen afwijken van werkelijke waarden. Verder geldt dat in de contouren ook de effecten van reflecties tegen de gevels verwerkt zijn. Als u de geluidbelasting van een gebouw opvraagt, krijgt u het invallende geluidniveau op de gevel te zien. Daardoor kan een gebouw op basis van de contouren een ogenschijnlijk hogere geluidbelasting ondervinden.

    Hoe is de totale geluidbelasting bepaald?

    Bij een gelijke geluidbelasting verschilt de hinderlijkheid per geluidbronsoort. Bij het bepalen van de totale geluidbelasting is per beoordelingslocatie rekening gehouden met de hinderlijkheid van de aanwezige geluiden. Dit niveau is bepaald volgens de methode die beschreven is in bijlage 1 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. In 2011 en 2016 is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van wegverkeergeluid dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar. In 2021 is eerst bepaald wat de dominante bron is. Vervolgens is de totale geluidbelasting uitgedrukt in een niveau van die bron dat evenveel hinder veroorzaakt als het geluid vanwege alle bronnen bij elkaar.

    Geluidbelastingkaarten vergelijken

    De kaartlaag ‘Geluidbelasting 2011 en 2016’ is ook beschikbaar. De daarin gegeven geluidbelasting kan niet direct vergeleken worden met de geluidbelasting in de kaartlaag ‘Geluidbelasting 2021’. Dat komt doordat de rekenmethode verschillend is. De nieuwe kaarten zijn berekend met rekenmethode ‘CNOSSOS’ en de oude kaarten met rekenmethode SRM2. De wijziging van de rekenmethode is het gevolg van Europese wet- en regelging.

    Disclaimer

    Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De geluidbelasting is indicatief. De zoekresultaten op straat- en postcodeniveau zijn afkomstig van PDOK. Het is mogelijk dat uw straat of postcode niet wordt gevonden of onjuist wordt gelokaliseerd.

    Voor diverse gebouwen kan de geluidbelasting worden opgevraagd. Op basis van de verblijfsfunctie conform de Basisregistratie Adressen en Gebouwen is bepaald of een gebouw geluidgevoelig is. Alle gebouwen met een woon-, zorg- en/of onderwijsfunctie zijn als geluidgevoelig aangemerkt. Woonboten en woonwagens zijn ook als geluidgevoelige objecten beschouwd. Aan de aanduiding of een object geluidgevoelig is, kunnen voor bestemmingsplannen geen rechten ontleend worden.

     

    Geluidregister++ Ontwikkelteam
    Welkom bij het vernieuwde Geluidregister++

    Nieuwe features

    Groepen slepen
    Transparantie aanpassen
    Lagen intuïtief in- en uitschakelen
    Informatie opvragen
    En verder...
    • Compleet vernieuwd design met een gemaximaliseerde kaartview
    • Sessie opslaan (kaartbeeld, actieve kaartlagen en volgorde van de kaartlaag groepen)
    • In één klik de waardes van alle AHN hoogte modellen opvragen
    • Verbeterde ondersteuning op handheld devices
    • De meettool meet nu ook oppervlaktes

    Het nieuwe menu

    Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt)
    Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN
    Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen
    Zoeken: zoek op plaats, straat en adres
    Tools: o.a. meten, kaart exporteren en rekenblad spoor
    Informatie over object(en): de attributen tabel van de geklikte lagen
    Opslaan: instellingen opslaan
    Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten)
    Terug naar uw initiële kaartbeeld
    Uitloggen
    Informatie over deze website
    Voor vragen of opmerkingen kunt u contact met ons opnemen via info@geluidregister.nl.