Achtergrond

    Achtergrondkaartlagen
    Algemeen
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De BRT Achtergrondkaart is afgeleid uit TOP10NL uit de Basisregistratie Topografie (BRT) met de straatnamen uit de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). De BRT-A bestaat in vier thema's: standaard, grijs, pastel en water.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De BRT Achtergrondkaart is afgeleid uit TOP10NL uit de Basisregistratie Topografie (BRT) met de straatnamen uit de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). De BRT-A bestaat in vier thema's: standaard, grijs, pastel en water.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Zichtbaarheid
    Alleen beschikbaar bij grote zoomniveaus. Zoom in om de laag te laten verschijnen.
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is dé gedetailleerde grootschalige basiskaart (digitale kaart) van heel Nederland. Op éénduidige wijze wordt de ligging van alle fysieke objecten geregistreerd zoals:
    • gebouwen
    • wegen
    • water
    • spoorlijnen
    • (landbouw)terreinen
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    OpenStreetMap
    Toelichting
    OpenStreetMap, kortweg OSM, is een project met als doel om vrij beschikbare en vrij bewerkbare landkaarten te maken. Sinds 5 jaar wordt wereldwijd informatie over straten, rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen in een vrij toegankelijke database. Op basis van deze informatie worden toepassingen gebouwd, zoals kaartmateriaal en routeplanners. Iedereen kan er aan meewerken, het invoeren en aanpassen van de informatie steunt volledig op vrijwilligers.
    Licentie
    CC BY-SA 2.0
    Copyright
    OpenStreetMap is open data(OpenStreetMap Foundation (OSMF))
    Website
    OpenStreetMap.org
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Toelichting
    De orthofotomozaïeken zijn een samenstelling van afzonderlijke orthofoto's, in principe van de centrale gedeelten van iedere orthofoto. Daardoor is de omvalling in de mozaïeken zo klein mogelijk gehouden. De orthofotomozaïeken zijn landsdekkend.
    Licentie
    --
    Copyright
    De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar
    Website
    Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK)
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    Esri Nederland, Community Map Contributors
    Toelichting
    De Donkergrijze Canvas basiskaart vestigt de aandacht op uw thematische content door middel van een neutrale achtergrond. Vector tiles kunnen sneller worden aangemaakt, nemen minder opslagruimte in en de opmaak kan achteraf aangepast worden.
    Licentie
    Klik hier om te openen
    Copyright
    --
    Website
    ESRI
    ProRail
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Bron
    ProRail
    Toelichting
    Spoorbeheerder ProRail heeft vanaf 2014 zeer scherpe luchtfoto's van het Nederlandse spoorwegnetwerk laten maken. De luchtfoto's voor de jaren 2014, 2015 en 2016 zijn gemaakt vanuit een vliegtuig en hebben een resolutie van 5 centimeter. In 2017 en 2018 heeft ProRail luchtopnamen laten maken vanuit een helikopter. En omdat deze helikopter op een hoogte van gemiddeld 190 meter vloog, zijn deze beelden nog scherper dan de opnamen uit 2014/16. Een deel van deze luchtfoto's vanuit de helikopter - gevlogen in het najaar van 2017 - zijn al beschikbaar. De opnamen die in het voorjaar en de zomer van 2018 zijn gemaakt moeten nog uitgewerkt worden. Deze zullen later beschikbaar komen.
    Licentie
    --
    Copyright
    --
    Website
    ProRail
    AHN
    Meer
    Transparantie
    Legenda
    Meer
    Transparantie
    Legenda

    Kaartlagen

    • GELUIDBRONGEGEVENS MJPG SPOOR
      • Geluidbrongegevens (versie 19-12-2023)
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Snelheidsprofiel
        Legenda
         
        Snelheden in km/u
        Meer
        Transparantie
        Categorie
        Periode
        Legenda
         
        Rekeneenheden per uur
        Toelichting
        Meer over intensiteiten
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Toelichting
        Meer over bovenbouwcodes
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda
        Meer
        Transparantie
        Legenda

    Zoeken

    Informatie over object(en)

    Mijn geluidmodellen

    Toolbar

    Tools
    Toelichting
    Met het Rekenblad Spoor kunt u makkelijk sommaties van intensiteiten over een spoorbundel maken en kunt u een SRM1 emissie- en immissieberekening doen. De tool is nu actief. Als u nu op de kaart klikt, wijst u daarmee het waarneempunt aan. Daarna trekt u een lijn vanaf het waarneempunt over een bundel van spoorlijnen. Als u met deze lijn alle spoorlijnen heeft doorkruist, kunt u met een dubbelklik de selectie compleet maken. De geselecteerde sporen, geluidschermen en bruggen die u met de lijn gekruist heeft, lichten op. Met deze selectie wordt automatisch een nieuw venster van uw browser geopend met de selectie die u zojuist heeft gemaakt.

    Let erop dat uw browser 'pop-ups' toestaat.
    Formaat
    Resolutie
    Toelichting
    Met behulp van deze tool kunt u het kaartbeeld opslaan als PDF-bestand. Tijdens het opslaan kan de kaart enigszins vervormen. Deze tool werkt op dit moment niet wanneer u een van deze achtergrondkaartlagen aan heeft staan:

    • ESRI Donkergrijs
    • Luchtfoto's ProRail
    Gebruik onderstaande knop om het kaartbeeld op te slaan als PDF-bestand.
     
     
     
    Type
    Toelichting
    Met de meetlat kunt u afstanden en oppervlakten op de kaart meten. De tool wordt geactiveerd door op de knop 'Meetlat' te klikken. M.b.v. de optie 'Type' kunt u kiezen op u de lengte van een lijn of de oppervlakte van een vlak wilt meten. De cursor op de kaart krijgt een extra cirkel. Als u op de kaart klikt, dan zet u het eerste punt. Met volgende muisklikken kunt u volgende punten van de lijn danwel het vlak tekenen. U beeindigt het tekenen via een dubbelklik op de kaart. Naast de cursor verschijnt nu de lengte/oppervlakte. Via de knop deactiveert u de meettool weer.
    Groep
    Laag toevoegen

    Links

    Rechts

    Toelichting
    Met de slider tool kunt u met behulp van de slider de zichtbaarheid van een actieve laag aanpassen. Zo kunt op een interactieve manier meerdere lagen met elkaar vergelijken. U kunt met behulp van de pijltjes een laag links of rechts van de slider plaatsen.
    Toelichting
    Via deze tool kunt u in één klik een locatie via Google street view bekijken. Klik op een straat en er opent een nieuw tabblad waarin u op google maps de geklikte locatie vanaf de weg kunt bekijken.

    Over deze website

    Geluidbrongegevens MJPG spoor
    powered by dBvision

    Over deze website
    De website en software Geluidregister++ is een product van dBvision. Geluidregister++ biedt eenvoudig en snel inzicht in geluidgegevens. Op verzoek van ProRail en op initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dBvision een deel van Geluidregister++ publiek toegankelijk gemaakt. Het gaat om het deel met de brongegevens die gebruikt zijn om de geluidsaneringsplannen van ProRail op te stellen en de gpp-wijzigingen behorende bij die geluidsaneringsplannen te berekenen. Deze informatie wordt per 31-12-2023 “bevroren”, aangezien op dat moment alle geluidsaneringsplannen volgens de Wet milieubeheer moeten zijn ingediend en per 1-1-2024 de Omgevingswet regelt dat de actuele herberekende gpp’s en de bijbehorende geluidbrongegevens vanaf dat moment te raadplegen zijn via de Centrale voorziening geluidgegevens (Cvgg). De informatie op de onderhavige site blijft na 31-12-2023 beschikbaar totdat alle besluiten tot vaststelling van de geluidsaneringsplannen en de bijbehorende wijzigingen van de gpp’s onder de Wet milieubeheer onherroepelijk zijn.

    Contact
    Voor vragen of opmerkingen over de software Geluidregister++ kunt u contact met dBvision opnemen via info@geluidregister.nl. Voor vragen over de gegevens zelf kunt u contact opnemen met het gpp-loket van ProRail via gpp-loket@prorail.nl.

    Cookies
    Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.

    Disclaimer t.a.v. de software
    De software waarvoor dBvision aan gebruiker een gebruiksrecht heeft verleend en/of dat aan gebruiker ter beschikking is gesteld, blijft te allen tijde eigendom van dBvision. Onder eigendom wordt mede begrepen auteursrechten, octrooirechten, andere intellectuele en/of industriële eigendomsrechten en/of aanverwante rechten. Het is gebruiker niet toegestaan de programmatuur te kopiëren, te verkopen, te verhuren, uit te lenen, te vervreemden en/of om niet of tegen betaling aan derden ter beschikking te stellen.

    dBvision aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade voortvloeiende uit of verband houdende met het gebrek en/of toepassing van de software.



    Copyright © dBvision
    Informatie
       
     
    Geluidbrongegevens MJPG spoor
    powered by dBvision
     
    Ingelogd Geluidbrongegevens MJPG spoor
    2660
    Berichten UPDATE 10-12-2025: de nieuwe geluidregisters van de CVGG zijn toegevoegd: geluidregister spoor (08-11-2025), rijkswegen (21-05-2025) en provinciale wegen. Ieder kwartaal wordt de meest actuele versie van de CVGG overgezet. De datum tussen haakjes geeft de laatste update van het CVGG weer.
    Cookies
    Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.

    Via Google Analytics worden op deze website (geanonimiseerd) gegevens over het bezoekgedrag verzameld. Wij gebruiken deze informatie om beslissingen te nemen over de inrichting en verbetering van onze website. Om zorgvuldige verwerking mogelijk te maken hebben we een bewerkersovereenkomst met Google gesloten, het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd, en alle mogelijkheden die Google aanbiedt om 'gegevens met Google te delen' uitgezet.
    PDF wordt aangemaakt ...
    Toelichting Achtergrond kaartlagen algemeen

    U kunt kiezen uit diverse achtergrond kaartlagen. Momenteel zijn de volgende lagen beschikbaar:

    • De kaart van OpenTopo
    • De BRT achtergrond kaart
    • De BRT achtergrond kaart in grijstinten
    • De BGT standaardvisualisatie (op hoog zoomniveau)
    • OpenStreetMap
    • Luchtfoto's
    • Donkergrijze Canvas basiskaart van ESRI

    Klik op 'Meer' van een achtergrondkaartlaag voor aanvullende informatie.

    Het aanbod van achtergrond kaartlagen zal in de loop van de tijd worden uitgebreid/aangepast.

    Toelichting ProRail kaartlagen

    Herkomst
    ProRail AssetManagement InfraDataCenter (infrainformatie@prorail.nl)

    Algemeen
    Intern ProRail is visualisatie van data middels RailMaps gewaarborgd. Een deel van de mapservices uit RailMaps wordt extern ontsloten zoals deze aangeboden mapservice. Dit heeft als voordeel dat externe gebruikers zonder RailMaps dezelfde informatie getoond krijgen als gebruikes van RailMaps. Het gaat hier om een beperkt deel van de data in beheer bij ProRail. Overige datasets kan of mag ProRail om diverse redenen niet extern beschikbaar stellen.

    ProRail levert deze services as-is. Dat wil zeggen, er wordt geen garantie gegeven op het bestaan ervan, op naamgeving, inhoud, visualisatie, actualiteit en ondersteuning. ProRail geeft geen garantie op het (juist) weergeven van de data in welke viewer dan ook. Voor vragen en opmerkingen kunt u mailen naar geo.cartografie@prorail.nl.

    Deze mapservice kunt u gebruiken als ondergrond of verder ingezoomd als detail overzicht voor de locatie van objecten. De datasets worden jaarlijks geüpdatet.

    Copyright
    Deze mapservice mag met bronvermelding vrijelijk gebruikt worden. Er zijn geen gebruiksrestricties.

    Toelichting AHN kaartlagen
    Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN)

    Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is de digitale hoogtekaart voor heel Nederland. Het bevat gedetailleerde en precieze hoogtegegevens met gemiddeld tien hoogtemetingen per vierkante meter. AHN is een samenwerking van de provincies, Rijksoverheid en de waterschappen.

    De hoogte wordt gemeten met laseraltimetrie: een techniek waarbij een vliegtuig met een laserstraal het aardoppervlak aftast. De meting van de looptijd van de laserreflectie en van de stand en positie van het vliegtuig geven samen een heel nauwkeurig resultaat.

    De AHN datasets zijn beschikbaar als Open Data en verwijzen naar het meest actuele AHN bestand.

    Toelichting Geluidregister Spoor

    Langs alle hoofdspoorwegen op de geluidplafondkaart zijn referentiepunten vastgesteld. Met behulp van wettelijke rekenregels is aan de hand van brongegevens bepaald wat het maximale geluidniveau op deze referentiepunten mag zijn. Brongegevens zijn bijvoorbeeld het type bovenbouw (spoorconstructie) of de treinsnelheid. De referentiepunten liggen om de 100 meter op 4 meter boven lokaal maaiveld, op een vaste afstand van 50 meter aan weerszijden van het spoor. In totaal zijn er zo'n 57.000 referentiepunten langs heel het Nederlandse spoorwegennet vastgesteld. De GPP's, brongegevens en relevante besluitinformatie zijn opgenomen in het zogenaamde Geluidregister.

    De Minister van Infrastructuur en Milieu is verantwoordelijk voor het vaststellen van en het toezicht op de naleving van de GPP's op de referentiepunten. De beheerder van de infrastructuur is verantwoordelijk voor de naleving.

    Brongegevens
    Brongegevens zijn de gegevens die bepalend zijn voor de hoogte van het geluidproductieplafond (GPP) op een referentiepunt, zoals:

    • intensiteit, d.w.z. de hoeveelheid verkeer per materieeltype en per dagdeel
    • bovenbouw, d.w.z. het soort spoorconstructie
    • de snelheid van het treinverkeer, afzonderlijk voor doorgaande en stoppende reizigerstreinen en voor goederentreinen
    • de ligging van de geluidschermen
    • de hoogteligging van het spoor

    Vaststelling geluidproductieplafonds
    Bij de inwerkingtreding van de GPP's op 1 juli 2012 (zie hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer) is voor een groot deel van het spoorwegennet gebruik gemaakt van de brongegevens uit 2008. Voor de intensiteiten is een gemiddelde genomen van de jaren 2006, 2007 en 2008. De wet noemt dit de 'heersende situatie'. Met behulp van deze brongegevens is berekend wat het geluidniveau op elk referentiepunt is. De uitkomst hiervan is met 1,5 dB (decibel) verhoogd - de zogenoemde 'plafondcorrectiewaarde' - en op basis daarvan is het geluidproductieplafond berekend. Dit deel van het spoorwegennet valt onder artikel 11.45 lid 1.

    Op een aantal locaties heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de afgelopen jaren een besluit genomen. Voor deze locaties is niet uitgegaan van de heersende situatie, maar van de gegevens uit het besluit van de minister. Deze uitkomst is niet meer verhoogd: er is gerekend met een plafondcorrectiewaarde van 0 dB. Dit deel van het spoorwegennet valt onder artikel 11.45 lid 2.

    Deze situatie is bevroren en mag alleen wijzigen door een besluit van de minister. De geluidgrenzen van het spoor kunnen dus nooit ongemerkt veranderen.

    Wat vindt u in Geluidregister++?
    Het Geluidregister Spoor is door dBvision gedownload en toegevoegd aan het Geluidregister++. De data is door dBvision verrijkt door o.a. geluidemissies uit te rekenen (SRM1) en de schermhoogte en geluidzones te tonen.

    De gegevens uit het Geluidregister kunt u in kleurcodes op de kaart zichtbaar maken door op de lagen in het linker scherm te klikken. De intensiteiten kunnen worden afgebeeld per akoestische categorie en voor ieder dagdeel. De zes snelheidsprofielen (reizigers doorgaand, reizigers stoppend en goederen; in de richting van oplopende en aflopende kilometrering) zijn ieder apart op de kaart af te beelden. Ook is de bovenbouw op een handige manier afgebeeld.

    De schermhoogte wordt pas getoond als ver genoeg is ingezoomd. De getoonde hoogte is een indicatie van de schermhoogte t.o.v. NAP.

    Hiernaast kunt u voor elk object (spoorsegmenten, geluidschermen, bruggen, etc.) gedetailleerde informatie opvragen. Hiertoe maakt u eerst het object zichtbaar op de kaart, vervolgens klikt u met de linker muisknop op het object. Links in beeld verschijnt dan een scherm met gedetailleerde informatie over het betreffende object.

    Toelichting intensiteiten

    dBvision heeft de intensiteiten gesommeerd per akoestische categorie en over beide rijrichtingen. Ook zijn de totalen over alle categorieën en dagdelen beschikbaar. U kunt kiezen voor welke akoestische categorie en welk dagdeel u de intensiteit op de kaart wilt afbeelden.

    Intensiteiten worden alleen getoond op lokaties waar de gekozen categorie tijdens het gekozen dagdeel daadwerkelijk rijdt.

    Toelichting bovenbouwcodes
    1 Baan op betonnen mono- of duoblok dwarsliggers in ballastbed
    2 Baan op houten of zigzag betonnen dwarsliggers in ballastbed
    3 Baan met ballastbed met niet doorgelaste spoorstaven, spoorstaafonderbreking of wissels
    4 Baan met blokkenspoor
    5 Baan met blokkenspoor en ballastbed
    6 Baan met regelbare spoorstaafbevestiging
    7 Baan met regelbare spoorstaafbevestiging en ballastbed
    8 Baan met ingegoten spoorstaaf
    9 Baan met directe railbevestiging op een onderheide betonplaat voor metro- en sneltrammaterieel
    10 Baan met raildempers op betonnen mono- of duoblok dwarsliggers in ballastbed
    11 Baan met HSL-Rhedaspoor
    12 Baan met HSL – Rhedaspoor en raildempers
    Toelichting geluidzones
    De geluidzone geeft aan tot op welke afstand van de weg of het spoor de Wet geluidhinder geldt. Dit is essentiële informatie bij bijvoorbeeld de ontwikkelingen van bouwplannen.

    Heeft u interesse in de geluidzone rond het spoor in uw gemeente? Neem dan contact met ons op.

    • Uitleg over de geluidzone rond rijkswegen
    • Uitleg over de geluidzone rond spoorwegen

    Rijkswegen
    De bepaling van de geluidzone rond een rijksweg is vastgelegd in de Wet geluidhinder (artikel 74 en 75, zie hieronder). De breedte van de zone is in eerste aanzet, zoals aangegeven in lid 1 van artikel 74, afhankelijk van het aantal rijstroken. Lid 2 en 3 van dit artikel zijn voor rijkswegen niet van belang maar volledigheidshalve hieronder ook overgenomen.

    Artikel 75 geeft enkele nadere bepalingen. Onder andere wordt in artikel 75 ingegaan op de bepalingswijze van de zone bij wijziging van het aantal rijstroken en aan het einde van de weg. In het verleden is het nodig gebleken om, in aanvulling op deze Wgh-artikelen, nadere regels te definiëren voor een eenduidige bepaling van de geluidzone ('Handleiding Akoestisch Onderzoek Wegverkeer' versie 2007 van Rijkswaterstaat). Deze regels zijn gevolgd bij de bepaling van de geluidzone rond de rijkswegen die in Geluidregister++ zijn opgenomen.

    Bij rijkswegen geldt er een geluidzone per rijksweg. Bij een knooppunt van verschillende rijkswegen zijn er dus ook verschillende geluidzones (die deels zullen overlappen).


    Artikel 74
    1. Een weg heeft een zone die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot de volgende breedte aan weerszijden van de weg:

      1. in stedelijk gebied:
        1. voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken of een of twee sporen: 200 meter;
        2. voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken of drie of meer sporen: 350 meter;
      2. in buitenstedelijk gebied:
        1. voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken of een of twee sporen: 250 meter;
        2. voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken of drie of meer sporen: 400 meter;
        3. voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter.

    2. Het eerste lid geldt niet met betrekking tot een weg:

      1. die gelegen is binnen een als woonerf aangeduid gebied, of
      2. waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt.

    3. Voor de toepassing van artikel 76 wordt, indien het een nog aan te leggen weg als bedoeld in het eerste of derde lid van dat artikel betreft, de daarbij behorende zone geacht aanwezig te zijn, zodra die weg in een ontwerp-bestemmingsplan is opgenomen.

    4. De ruimte boven en onder de weg behoort tot de zone.

    Artikel 75
    1. De afstanden, genoemd in artikel 74, eerste lid, worden aan weerszijden van de weg gemeten vanaf de buitenste begrenzing van de buitenste rijstrook of het buitenste spoor.

    2. Indien zich langs een weg een zone bevindt die bestaat uit delen met een onderling verschillende breedte, geldt voor de aansluiting van de verschillende zonedelen dat het breedste zonedeel over een afstand gelijk aan een derde van de breedte van dat zonedeel, gemeten vanaf het punt van versmalling van de zonebreedte, nog langs de wegas doorloopt en met een loodlijn aansluit op de smalste zone.

    3. Aan de uiteinden van een weg loopt de zone door over een afstand gelijk aan de breedte van de zone ter hoogte van het einde van de weg. De zone loopt door langs een lijn die is gelegen in het verlengde van de wegas. Zij behoudt de breedte die zij had ter hoogte van het einde van de weg.


    Spoorwegen
    De bepaling van de geluidzone rond het spoor is vastgelegd in het Besluit geluidhinder (artikel 1.4a, zie hieronder). De breedte van de zone is in eerste aanzet, zoals aangegeven in lid 1, afhankelijk van het geluidniveau op de referentiepunten uit het Geluidregister (GPP-niveau). Maar door de nadere regels in lid 2, 3, 4 en 5 wordt het bepalen van de zone complex. Dat komt omdat naast elkaar liggende referentiepunten de zoneafstand beïnvloeden. Bovendien zijn er diverse nadere bepalingen voor schermsituaties, tunnels en aan het einde van spoorlijnen. Er is dus geen één-op-één relatie tussen GPP-niveau en zoneafstand.

    Bij rijkswegen geldt er een geluidzone per rijksweg. Bij de spoorwegen is dat anders. Bij knooppunten zijn er niet verschillende geluidzones maar is sprake van een enkele geluidzone, rond het GPP-spoorwegnetwerk.


    Artikel 1.4a
    1. Een spoorweg die is aangegeven op de geluidplafondkaart, heeft een zone die zich uitstrekt vanaf de as van de spoorweg tot de breedte naast de spoorweg, gemeten vanuit de buitenste spoorstaaf, als aangegeven in onderstaande tabel, afhankelijk van de hoogte van het geluidproductieplafond op het betrokken referentiepunt.

      Hoogte geluidproductieplafond    Breedte zone
      Kleiner dan 56 dB 100 meter
      Gelijk aan of groter dan 56 dB en kleiner dan 61 dB 200 meter
      Gelijk aan of groter dan 61 dB en kleiner dan 66 dB 300 meter
      Gelijk aan of groter dan 66 dB en kleiner dan 71 dB 600 meter
      Gelijk aan of groter dan 71 dB en kleiner dan 74 dB 900 meter
      Gelijk aan of groter dan 74 dB 1200 meter

    2. Indien zich langs een spoorweg als bedoeld in het eerste lid een zone bevindt met verschillende breedten, geldt voor de aansluiting van de verschillende zonedelen dat het breedste zonedeel over een afstand gelijk aan een derde van de breedte van dat zonedeel, gemeten vanaf het laatste referentiepunt, behorende bij het breedste zonedeel, nog langs de spoorweg doorloopt en met een loodlijn aansluit op de smallere zone.

    3. Aan de uiteinden van een spoorweg als bedoeld in het eerste lid loopt de zone door over een afstand gelijk aan de breedte van de zone ter hoogte van het einde van de spoorweg. De zone loopt door langs een lijn die is gelegen in het verlengde van de spooras. Zij behoudt de breedte die zij had ter hoogte van het einde van de spoorweg.

    4. Indien bij een deel van een spoorweg als bedoeld in het eerste lid een afschermende voorziening staat, die is opgenomen in het register, bedoeld in artikel 11.25 van de Wet milieubeheer, is de breedte van de zone langs het deel en aan de kant van de spoorweg waar de voorziening staat, in afwijking van het eerste lid gelijk aan de breedte van het breedste zonedeel direct naast de uiteinden van de afschermende voorziening.

    5. De ruimte onder en boven de spoorweg behoort tot de zone, bedoeld in het eerste lid.


    Geluidregister++ Ontwikkelteam
    Welkom bij het vernieuwde Geluidregister++

    Nieuwe features

    Groepen slepen
    Transparantie aanpassen
    Lagen intuïtief in- en uitschakelen
    Informatie opvragen
    En verder...
    • Compleet vernieuwd design met een gemaximaliseerde kaartview
    • Sessie opslaan (kaartbeeld, actieve kaartlagen en volgorde van de kaartlaag groepen)
    • In één klik de waardes van alle AHN hoogte modellen opvragen
    • Verbeterde ondersteuning op handheld devices
    • De meettool meet nu ook oppervlaktes

    Het nieuwe menu

    Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt)
    Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN
    Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen
    Zoeken: zoek op plaats, straat en adres
    Tools: o.a. meten, kaart exporteren en rekenblad spoor
    Informatie over object(en): de attributen tabel van de geklikte lagen
    Opslaan: instellingen opslaan
    Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten)
    Terug naar uw initiële kaartbeeld
    Uitloggen
    Informatie over deze website
    Voor vragen of opmerkingen kunt u contact met ons opnemen via info@geluidregister.nl.