Links
Rechts
Ingelogd | Geluidbrongegevens MJPG spoor | 2660 |
||
Berichten | De nieuwste versie (d.d. 19 december 2023) van het Geluidregister Spoor is toegevoegd. Met daarin opgenomen wijzigingen m.b.t.: Modelgegevens (Brongegevens GPPs) voor Tracebesluit PHS Alkmaar-Amsterdam, Gpp-wijziging Almelo-Marienberg, Gpp-wijziging Enschede-Glanerbrug, Statuswijziging HSL Heerjansdam, Statuswijziging HoekseLijn. |
Deze website maakt gebruik van functionele cookies (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst). Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.
Via Google Analytics worden op deze website (geanonimiseerd) gegevens over het bezoekgedrag verzameld. Wij gebruiken deze informatie om beslissingen te nemen over de inrichting en verbetering van onze website. Om zorgvuldige verwerking mogelijk te maken hebben we een bewerkersovereenkomst met Google gesloten, het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd, en alle mogelijkheden die Google aanbiedt om 'gegevens met Google te delen' uitgezet. |
U kunt kiezen uit diverse achtergrond kaartlagen. Momenteel zijn de volgende lagen beschikbaar:
Klik op 'Meer' van een achtergrondkaartlaag voor aanvullende informatie.
Het aanbod van achtergrond kaartlagen zal in de loop van de tijd worden uitgebreid/aangepast.
Herkomst
ProRail AssetManagement InfraDataCenter (infrainformatie@prorail.nl)
Algemeen
Intern ProRail is visualisatie van data middels RailMaps gewaarborgd. Een deel van de mapservices uit RailMaps wordt extern ontsloten zoals deze aangeboden mapservice. Dit heeft als voordeel dat externe gebruikers zonder RailMaps dezelfde informatie getoond krijgen als gebruikes van RailMaps. Het gaat hier om een beperkt deel van de data in beheer bij ProRail. Overige datasets kan of mag ProRail om diverse redenen niet extern beschikbaar stellen.
ProRail levert deze services as-is. Dat wil zeggen, er wordt geen garantie gegeven op het bestaan ervan, op naamgeving, inhoud, visualisatie, actualiteit en ondersteuning. ProRail geeft geen garantie op het (juist) weergeven van de data in welke viewer dan ook. Voor vragen en opmerkingen kunt u mailen naar geo.cartografie@prorail.nl.
Deze mapservice kunt u gebruiken als ondergrond of verder ingezoomd als detail overzicht voor de locatie van objecten. De datasets worden jaarlijks geüpdatet.
Copyright
Deze mapservice mag met bronvermelding vrijelijk gebruikt worden. Er zijn geen gebruiksrestricties.
Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is de digitale hoogtekaart voor heel Nederland. Het bevat gedetailleerde en precieze hoogtegegevens met gemiddeld tien hoogtemetingen per vierkante meter. AHN is een samenwerking van de provincies, Rijksoverheid en de waterschappen.
De hoogte wordt gemeten met laseraltimetrie: een techniek waarbij een vliegtuig met een laserstraal het aardoppervlak aftast. De meting van de looptijd van de laserreflectie en van de stand en positie van het vliegtuig geven samen een heel nauwkeurig resultaat.
De AHN datasets zijn beschikbaar als Open Data en verwijzen naar het meest actuele AHN bestand.
Langs alle hoofdspoorwegen op de geluidplafondkaart zijn referentiepunten vastgesteld. Met behulp van wettelijke rekenregels is aan de hand van brongegevens bepaald wat het maximale geluidniveau op deze referentiepunten mag zijn. Brongegevens zijn bijvoorbeeld het type bovenbouw (spoorconstructie) of de treinsnelheid. De referentiepunten liggen om de 100 meter op 4 meter boven lokaal maaiveld, op een vaste afstand van 50 meter aan weerszijden van het spoor. In totaal zijn er zo'n 57.000 referentiepunten langs heel het Nederlandse spoorwegennet vastgesteld. De GPP's, brongegevens en relevante besluitinformatie zijn opgenomen in het zogenaamde Geluidregister.
De Minister van Infrastructuur en Milieu is verantwoordelijk voor het vaststellen van en het toezicht op de naleving van de GPP's op de referentiepunten. De beheerder van de infrastructuur is verantwoordelijk voor de naleving.
Brongegevens
Brongegevens zijn de gegevens die bepalend zijn voor de hoogte van het geluidproductieplafond (GPP) op een referentiepunt, zoals:
Vaststelling geluidproductieplafonds
Bij de inwerkingtreding van de GPP's op 1 juli 2012 (zie hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer) is voor een groot deel van het spoorwegennet gebruik gemaakt van de brongegevens uit 2008. Voor de intensiteiten is een gemiddelde genomen van de jaren 2006, 2007 en 2008. De wet noemt dit de 'heersende situatie'. Met behulp van deze brongegevens is berekend wat het geluidniveau op elk referentiepunt is. De uitkomst hiervan is met 1,5 dB (decibel) verhoogd - de zogenoemde 'plafondcorrectiewaarde' - en op basis daarvan is het geluidproductieplafond berekend. Dit deel van het spoorwegennet valt onder artikel 11.45 lid 1.
Op een aantal locaties heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de afgelopen jaren een besluit genomen. Voor deze locaties is niet uitgegaan van de heersende situatie, maar van de gegevens uit het besluit van de minister. Deze uitkomst is niet meer verhoogd: er is gerekend met een plafondcorrectiewaarde van 0 dB. Dit deel van het spoorwegennet valt onder artikel 11.45 lid 2.
Deze situatie is bevroren en mag alleen wijzigen door een besluit van de minister. De geluidgrenzen van het spoor kunnen dus nooit ongemerkt veranderen.
Wat vindt u in Geluidregister++?
Het Geluidregister Spoor is door dBvision gedownload en toegevoegd aan het Geluidregister++. De data is door dBvision verrijkt door o.a. geluidemissies uit te rekenen (SRM1) en de schermhoogte en geluidzones te tonen.
De gegevens uit het Geluidregister kunt u in kleurcodes op de kaart zichtbaar maken door op de lagen in het linker scherm te klikken. De intensiteiten kunnen worden afgebeeld per akoestische categorie en voor ieder dagdeel. De zes snelheidsprofielen (reizigers doorgaand, reizigers stoppend en goederen; in de richting van oplopende en aflopende kilometrering) zijn ieder apart op de kaart af te beelden. Ook is de bovenbouw op een handige manier afgebeeld.
De schermhoogte wordt pas getoond als ver genoeg is ingezoomd. De getoonde hoogte is een indicatie van de schermhoogte t.o.v. NAP.
Hiernaast kunt u voor elk object (spoorsegmenten, geluidschermen, bruggen, etc.) gedetailleerde informatie opvragen. Hiertoe maakt u eerst het object zichtbaar op de kaart, vervolgens klikt u met de linker muisknop op het object. Links in beeld verschijnt dan een scherm met gedetailleerde informatie over het betreffende object.
dBvision heeft de intensiteiten gesommeerd per akoestische categorie en over beide rijrichtingen. Ook zijn de totalen over alle categorieën en dagdelen beschikbaar. U kunt kiezen voor welke akoestische categorie en welk dagdeel u de intensiteit op de kaart wilt afbeelden.
Intensiteiten worden alleen getoond op lokaties waar de gekozen categorie tijdens het gekozen dagdeel daadwerkelijk rijdt.
1 | Baan op betonnen mono- of duoblok dwarsliggers in ballastbed | |
2 | Baan op houten of zigzag betonnen dwarsliggers in ballastbed | |
3 | Baan met ballastbed met niet doorgelaste spoorstaven, spoorstaafonderbreking of wissels | |
4 | Baan met blokkenspoor | |
5 | Baan met blokkenspoor en ballastbed | |
6 | Baan met regelbare spoorstaafbevestiging | |
7 | Baan met regelbare spoorstaafbevestiging en ballastbed | |
8 | Baan met ingegoten spoorstaaf | |
9 | Baan met directe railbevestiging op een onderheide betonplaat voor metro- en sneltrammaterieel | |
10 | Baan met raildempers op betonnen mono- of duoblok dwarsliggers in ballastbed | |
11 | Baan met HSL-Rhedaspoor | |
12 | Baan met HSL – Rhedaspoor en raildempers |
Hoogte geluidproductieplafond | Breedte zone | |
---|---|---|
Kleiner dan 56 dB | 100 meter | |
Gelijk aan of groter dan 56 dB en kleiner dan 61 dB | 200 meter | |
Gelijk aan of groter dan 61 dB en kleiner dan 66 dB | 300 meter | |
Gelijk aan of groter dan 66 dB en kleiner dan 71 dB | 600 meter | |
Gelijk aan of groter dan 71 dB en kleiner dan 74 dB | 900 meter | |
Gelijk aan of groter dan 74 dB | 1200 meter |
Home: de pagina herladen (uw laatst opgeslagen instellingen worden gebruikt) | |
Achtergrond: achtergrondkaartlagen, Luchtfoto's ProRail en het AHN | |
Kaartlagen: de beschikbare kaartlagen, verdeeld over sorteerbare groepen | |
Zoeken: zoek op plaats, straat en adres | |
Tools: o.a. meten, kaart exporteren en rekenblad spoor | |
Informatie over object(en): de attributen tabel van de geklikte lagen | |
Opslaan: instellingen opslaan | |
Website weergeven in volledig scherm (gebruik ESC om volledig scherm te verlaten) | |
Terug naar uw initiële kaartbeeld | |
Uitloggen | |
Informatie over deze website |